QRS variaattorin rullien vaihto Lynx & Ski-Doo moottorikelkkoihin
Qrs rullien vaihto nyt myös video muodossa!
Nyt voit katsoa Qrs rullien vaihdon videolta suoraan youtube kanavaltamme!
Hyppää katsomaan Youtube videota KLIKKAAMALLA TÄSTÄ
Vaihe 1: Äänenvaimentimen poistaminen
Variaattorin irrottaminen aloitetaan aukaisemalla pakoputken puoleinen kuomu, joka irrotetaan kokonaan. Sen jälkeen irrotetaan äänenvaimentimen jouset, joita löytyy 4 kappaletta ja äänenvaimentimessa oleva anturi ja sen johtosarja liittimen päästä. Anturin irrottamisessa tarvitset 17 mm listaa, jos se ei aukea kohtuullisella voimalla, kannattaa irroittaa anturi liittimestä ecun vierestä. Tämän jälkeen äänenvaimennin voidaan nostaa sivuun ja siirtyä seuraavaan vaiheeseen.
Vaihe 2: Ketjun irroittaminen
Asetetaan ensin moottorikelkan alle jokin astia, minne ketjukotelon öljyt valuvat ja lähdetään seuraavaksi avaamaan ketjukotelo. Ketjukotelon saa auki avaamalla 10 mm kannalla olevat pultit, jotka kannattaa löysätä tasaisesti joka puolelta. Kun ketjukotelo on auki, laitetaan päälle seisontajarru ja aloitetaan löysäämään ylähammasrattaan pulttia. Löysätään pulttia sen verran, että saadaan se käsin tai avaimella myöhemmin helposti pois. Löysätään myös ketjun kiristimen mutteri löysälle käyttäen apuna 17 mm listaa. Seuraavaksi löysätään kiristintä ja otetaan etuhammasrattaan löysällä oleva pultti pois. Näin saadaan irroitettua koko ketju rattaineen. Muista laittaa talteen myös ylärattaan alla oleva holkki!
Vaihe 3: Remmin ja variaattorin irroittaminen
Seuraavaksi voidaan siirtyä kytkimen puolelle. Irrotetaan ensimmäiseksi sivuposki ja variaattorin suoja, jotta voidaan irrottaa variaattorin remmi. Remmin saa pois remmi työkalulla tai vaihtoehtoisesti M6-pultilla, jos remmi työkalua ei satu olemaan. Muutama kierros löysäämistä riittää, jonka jälkeen remmi lähtee helposti pois. Kun remmi on irrotettu, irrotetaan variaattorin tornissa oleva pidätin pelti, joka on kiinni 13 mm kannalla olevalla mutterilla. Seuraavaksi variaattorin pitäisi lähteä irti kumivasaralla kopauttamalla. Jos haluat kopauttaa ketjukotelon puolelta, suosittelemme laittamaan esimerkiksi pultin variaattorinakselin kierteen suojaamiseksi ja välttämään ketjukoteloon lyömistä, koska se voi aiheuttaa kalliin remontin haljetessaan.
Variaattorin purkaminen
Vaihe 1: Lautasten merkkaaminen
Seuraavaksi voit siirtää variaattorin jollekin tasolle, jos sellainen löytyy. Se helpottaa työskentelyä. Ensimmäiseksi voit merkitä lautaset esimerkiksi tussilla, jotta variaattorin kasaaminen on helpompaa. Tämä ei kuitenkaan ole välttämätöntä, koska variaattorin lautasista ja helixistä löytyy kohdistus nuolet jo valmiiksi.
Vaihe 2: Remmin säätömutterin irroitus ja pulttien lämmittäminen
Ensimmäisenä irroitetaan remmin säätämiseen tarkoitettu mutteri, joka on vasemman kätisellä kierteellä. Löysää pidätinruuvi ja kierrä mutteri pois. Variaattorin takaa löytyy 4 kappaletta torx-kannalla olevia pultteja, jotka on asennettu lukitteella. Suosittelemme lämmittämään pultteja hieman, jotta ne aukeavat helpommin.
Vaihe 3: Helixin ja jousen irroittaminen
Avaa kaksi pulttia ja kiristä variaattorin lautasta vasten niiden tilalle kierretangot / täyskierre pultit, joissa on prikat ja mutterit. Seuraavaksi voit avata myös loput kaksi pulttia. Helix lähtee irtoamaan, kun löysätään muttereita. Muttereita löysätään niin kauan, että jousi on löysällä. Sen jälkeen helix ja jousi irrotetaan.
Variaattorin rullien vaihtaminen
Vaihe 1: Vanhojen rullien irroittaminen
Seuraavaksi päästään variaattorin rullien vaihtamiseen. Aloitetaan ensin muovisen jousen aluslevyn irroittamisella, joka on jousen alapuolella. Sen jälkeen lyödään tampilla näkyvissä olevat putkisokat pois ja ruuvataan variaattorin rullien pultit auki. Variaattorin rullat ovat kiinni lautasten sisäpuolella olevilla pulteilla molemmin puolin.
Sokkamalliset variaattorit
Jos variaattori on sokkamalli, sokat ovat variaattorin ja rullien välissä. Tässä tapauksessa variaattorin rullat saadaan pois käyttämällä jotain piikkiä, jonka avulla sokat saadaan vedettyä pois variaattorin ja rullien välistä.
Vaihe 2: Uusien rullien asentaminen
Seuraavaksi otetaan uudet rullat pois pakkauksesta ja laitetaan rullat kiinnittävään pulttiin liimaa ja laitetaan pultit takaisin paikoilleen. Sokkien reikien kohdistamiseen voit käyttää tamppia laittamalla tampin reikään ja kiristämällä pulttia kunnes tamppi menee koko reiän läpi.
Vaihe 3: Variaattorin kasaus & variaattorin laittaminen takaisin moottorikelkkaan
Tämän jälkeen voidaan kasata variaattori päinvastaisessa järjestyksessä ja laittaa se takaisin paikoilleen. Suosittelemme että muistat laittaa helixin ja ylähammasrattaan pultteihin lukkoliimaa pulttien kiinni pysymisen varmistamiseksi. Muista myös tarkistaa että variaattorissa olevat kohdistusmerkit ovat kohdallaan.
Northern Sledpartsin vinkit
Northern Sledpartsilta löydät kaikki Lynx, Ski-Doo ja Polaris moottorikelkkojen voimansiirron varaosat. Valikoimaan voit tutustua tästä. Omat suosikkimme kestävistä variaattorin rullista ovat: Heavy Duty QRS variaattorin rullat.
Erityisesti alkuperäiset variaattorin rullat voivat helposti haljeta, joka voi pysäyttää kivan kelkkareissun siihen. Tämän vuoksi suosittelemme variaattorin rullien vaihtamista noin 4000 km välein. Niiden kunto on myös hyvä tarkistaa ainakin kausihuollon yhteydessä.