Betalnings- och leveransvillkor
Dessa leveransvillkor gäller från och med 12.7.2023.
Webbutik
Northern Sledparts, Markus Roukala, markusroukala@northernsledparts.com, 04578326628 .
Butiken säljer produkter till myndiga privatpersoner. Observera att nya reservdelar inkluderar moms på 25,5 % och demonterade delar säljs med marginalbeskattning.
Beställning
Produkter beställs i webbutiken genom att lägga dem i kundvagnen och betala innehållet i kundvagnen via en onlinebetalningstjänst. All kundinformation behandlas konfidentiellt. Kontaktuppgifter som efterfrågas i samband med beställningen används endast för leverans av beställningen eller för att klargöra eventuella oklarheter, om inte annat uttryckligen anges. När du beställer från webbutiken förutsätts du ha tagit del av och godkänt de gällande leveransvillkoren.
Pris
Produktens pris är det pris som finns på www.northernsledparts.fi vid beställningstillfället för den beställda reservdelen, om inget annat avtalas. Observera att nya reservdelar inkluderar moms på 25,5 % och demonterade delar säljs med marginalbeskattning, så priset på begagnade reservdelar inkluderar inte moms som kan dras av av momspliktig. Om produkten innehåller moms på 25,5 % visas detta i kundvagnen innan beställningen bekräftas. Vi förbehåller oss rätten att ändra priser och leveranskostnader.
Betalning och betalningsmetoder
Klarna Checkout
Betaltjänsten är Klarna Checkout, som erbjuder betalningsalternativen faktura, delbetalning, kortbetalning och internetbankbetalningar.
Genom att lämna uppgifter i kassan godkänner du Klarna AB:s (Klarna AB, Sveavägen 46, 111 34 Stockholm) villkor. Genom att trycka på ”Köp”-knappen godkänner du Northern Sledparts allmänna villkor.
Paytrail
Paytrail är en säker betalningsmetod för dig. Vi har en betalningsinstitutlicens utfärdad av Finansinspektionen. Tjänsten drivs av Paytrail Oyj (FO-nummer 2122839-7) och är en del av Nets-familjen.
Paytrail-betalningsförmedlingstjänst vidarebefordrar din betalning till handlaren. Om Paytrail Oyj visas på ditt kontoutdrag eller kreditkortsfaktura har vi vidarebefordrat din betalning.
Nätbutiken fungerar som marknadsförare av produkter och tjänster samt som leverantör av produkterna till kunden. Nätbutiken ansvarar för lagstadgade och andra egna åtaganden relaterade till handeln. Om du vill reklamera eller returnera en produkt bör du kontakta nätbutiken där produkten beställdes.
Bankbetalningar
Du har tillgång till betalningsknappar från alla finska banker. Du kan betala med Aktia, Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, Oma Säästöpankki, Osuuspankki, POP Bank, Säästöpankki, S-Bank och Ålandsbanken betalningsknappar. På ditt kontoutdrag visas Paytrail Oyj som mottagare, vi vidarebefordrar din betalning till nätbutikens handlare. Du leds direkt till din egen bank från nätbutiken för att genomföra betalningen säkert.
Kreditkortsbetalningar
Du kan betala i nätbutiken med Visa-, Visa Debit-, Visa Electron-, MasterCard-, Debit MasterCard- och American Express-kort. Nätbutiken använder internationella Verified by Visa-, MasterCard SecureCode- och American Express SafeKey-autentiseringstjänster.
Paytrail Oyj visas som mottagare på kortfakturan och vidarebefordrar kundens betalda kortbetalning direkt till handlaren. Kortbetalningen sker säkert via ett skyddat betalformulär och kortuppgifterna sparas inte i nätbutikens system.
Mobila betalningsmetoder
Mobila betalningsmetoder Pivo, MobilePay och Siirto är tjänster i appen som låter dig betala nätköp via banköverföring från ditt konto eller kortbetalning från ditt kort genom att godkänna betalningen i respektive app.
Pivolla lyckas även Siirto-betalningar, där betalningen kan godkännas i vilken som helst app som stöder Siirto. Apple Pay är en tjänst som fungerar på Apple-enheter och som låter dig betala köp med ett betalkort kopplat till enheten.
Pivo
Villkoren finns tillgängliga på Pivos webbplats:
Villkor för Pivo
MobilePay
Villkoren finns tillgängliga på MobilePays webbplats:
Siirto
Villkor som gäller för Siirto-betalningar:
OP:s allmänna villkor för eurobetalningar (.pdf)
Villkor för Siirto-tjänsten hos Nordea (.pdf)
Apple Pay
Villkoren finns tillgängliga på Apples webbplats:
Villkor för Apple Pay
Faktura- och delbetalningstjänster
Faktura- och delbetalningstjänster erbjuds via Paytrail av OP, Walley, Jousto och AfterPay. Walley erbjuder faktura- och delbetalningsalternativ även för företagskunder.
Läs gärna igenom de mer detaljerade villkoren för varje finansbolag som du ser när du godkänner betalningen. När du godkänner betalningen godkänner du samtidigt finansbolagets villkor.
Walley
Walleys allmänna faktura- och delbetalningsvillkor för företag (.pdf)
Walleys allmänna faktura-, kredit- och delbetalningsvillkor (.pdf)
Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (.pdf)
Läs mer: walley.fi
Jousto
Jousto-produktbeskrivning (.pdf)
Läs mer: jousto.com
OP Faktura
OP Faktura konsumentvillkor (.pdf)
OP Faktura produktbeskrivning för handlare (.pdf)
Läs mer: op.fi
AfterPay
Läs mer: afterpay.fi
Order- och betalningsbekräftelse
När vi mottagit din beställning skickar vi omedelbart en orderbekräftelse via e-post med dina beställningsuppgifter. Kontrollera alltid innehållet i orderbekräftelsen. Om du har frågor, kontakta omedelbart vår kundservice. Spara orderbekräftelsen om du behöver kontakta kundservice. Ha alltid ditt kundnummer och ordernummer till hands när du kontaktar kundservice. Kontrollera alltid att paketets innehåll stämmer överens med produkterna i orderbekräftelsen.
Du kan kontakta vår kundservice med följande uppgifter:
Northern Sledparts, Markus Roukala markusroukala@northernsledparts.com
Leveranssätt och kostnader
Leveranskostnader inkluderar porto- och förpackningskostnader. I kundvagnen visas en uppskattning av framtida leveranskostnader baserat på det primära leveranssättet. Exakta leveranskostnader visas när du valt önskade betal- och leveranssätt för beställningen. Tillgängliga leveranssätt beror på innehållet och den totala vikten i kundvagnen. Vid kassan kan du välja det leveranssätt som passar dig bäst, där den exakta leveranskostnaden visas.
Tillgängliga leveranssätt beror på innehållet och den totala vikten i kundvagnen. Vi erbjuder följande leveranssätt:
- PostNord – pålitlig och prisvärd leverans till upphämtningsställe eller närboxar.
- PostNord – snabb och bekväm hemleverans direkt till din dörr.
- DB Schenker-leverans till upphämtningsställe.
- Matkahuolto-leverans till upphämtningsställe.
- Postens paketbox – till det valda paketautomaten eller närmaste postkontor.
- Post till dörren – leveransen sker i regel nästa dag före kl. 14 med undantag för vissa avlägsna områden.
- Upphämtning i butik – beställ och hämta din produkt direkt från lagret vid överenskommen tid! Även på helger och kvällar enligt överenskommelse.
Vi erbjuder flera leveransalternativ med olika transporttjänster. Leveranskostnaderna baseras på beställningens vikt.
Leveranstid: 2–5 arbetsdagar
Fraktkostnader till Finland
Matkahuolto Nära-paket
- 0–4 kg: 8,99 €
- 4,01–9 kg: 9,99 €
- 9,01–20 kg: 13,99 €
- 20,01–40 kg: 16,99 €
Posti Express-paket (hemleverans)
- 0–1,99 kg: 12,99 €
- 2–4,99 kg: 16,99 €
- 5–9,99 kg: 19,99 €
Posti Postipaket (till upphämtningsställe / automat)
- 0–3,5 kg: 9,90 €
- 3,51–10 kg: 13,90 €
PostNord MyPack Collect (till upphämtningsställe)
- 0–20 kg: 5,69 €
- 20,01–25 kg: 8,99 €
- 25,01–30 kg: 10,99 €
PostNord MyPack Home (hemleverans)
- 0–29,99 kg: 12,95 €
Leveranser till Sverige
Vi erbjuder leveranser till Sverige via Posti och PostNord. Fraktkostnaderna baseras på produkterna och vikten i beställningen.
Posti PickUp Paket (till upphämtningsställe)
- 0–5 kg: 13,99 €
- 5,01–10 kg: 16,99 €
- 10,01–25 kg: 19,99 €
PostNord MyPack Collect Sweden (till upphämtningsställe)
- 0–20 kg: 10,60 €
- 20,01–25 kg: 12,99 €
Leveranstid
Leveranstid: 2–5 arbetsdagar.
Avvikelser från leveranstidsuppskattningar anges om det finns slut på lager i kundvagnen och vi meddelar också eventuella förseningar till dig omedelbart efter beställningen.
Vi ansvarar inte för förseningar orsakade av force majeure eller för indirekta skador som dessa förseningar orsakar. Webbutiken informerar på sina sidor om avvikande leveranstider.
Originala artikelnummer
Originala artikelnummer anges till köparen endast som referens och hänvisar inte till eller är kopplade till Northern Sledparts Oy eller motsvarande motorfabrik eller tillverkare.
Returvillkor för nya reservdelar
Kunden har 14 dagars bytes- och returrätt enligt finsk konsumentskyddslag. Returrätten gäller endast oanvända, oöppnade och försäljningsbara produkter i originalförpackning. El- och trimdelar har ingen bytes- eller returrätt. Kunden ansvarar i första hand för kostnader som uppstår vid byte och retur, såsom fraktkostnader.
Packa produkten och alla dess delar noggrant. Helst i den förpackning produkten levererades i till dig. Kunden ansvarar för skador på den returnerade produkten om den inte är korrekt förpackad.
Bifoga följande information med returen:
• ditt kundnummer, namn, adress, telefonnummer samt bankkontonummer i IBAN-format
• anledning till retur (frivilligt)
• kopia av Northern Sledparts orderbekräftelse/faktura
Om du vill byta produkt, lägg även till namnet och artikelnumret på den nya produkten som ska bytas. Vi kontaktar dig angående produktbytet.
Returadress:
Northern Sledparts Oy, Kokkolantie 1425, 85180 Rahja.
tel. 04578326628
E-post: markusroukala@northernsledparts.com
Vi tar inte emot returer senare än 14 dagar efter leverans. När returen godkänts återbetalas pengarna direkt till ditt konto efter mottagande och hantering av returen. 14 dagar räknas från den dag beställningen anländer till kunden.
Returvillkor för demonterade delar
Begagnade reservdelar har 14 dagars returrätt. Returrätten gäller inte begagnade eldelar. Vi ger ingen garanti på begagnade delar, men följer konsumentskyddets ansvar för fel.
När du returnerar produkten ska den vara i samma skick som när den anlände till dig, inklusive förpackning och dokument. Kunden ansvarar i första hand för kostnader som uppstår vid byte och retur, såsom fraktkostnader, vilka vi återbetalar om produkten är defekt. Du måste kontakta oss innan retur. Vi accepterar inte returer som skickats utan föregående kontakt.
Begagnade reservdelar säljs i det skick de är vid försäljningstillfället. Vi lovar att begagnade reservdelar endast passar den snöskotermodell de har demonterats från för försäljning. Begagnade reservdelar är i regel inte som nya och kan uppvisa åldersrelaterat slitage. Eventuella brister har beaktats i prissättningen av reservdelen. Om du är osäker på skick på en begagnad reservdel kan du alltid fråga om mer information genom att kontakta oss. Vi skickar gärna fler bilder och mer information om produkterna. Vi strävar efter att kontrollera alla reservdelars skick och funktion innan försäljning.
Northern Sledsparts Oy ansvarar inte för ersättning om det efter installationen upptäcks olämpligheter, brister eller fel i delen och den används utan att säljaren meddelas, vilket därigenom orsakar större skada än vad delen eventuellt hade vid mottagandet.
Bifoga följande information med returen:
• ditt kundnummer, namn, adress, telefonnummer samt bankkontonummer i IBAN-format
• anledning till retur (frivilligt)
• kopia av Northern Sledparts orderbekräftelse/faktura
Om du vill byta produkt, lägg även till namnet och artikelnumret på den nya produkten som ska bytas. Vi kontaktar dig angående produktbytet.
Returadress:
Northern Sledparts Oy, Kokkolantie 1425, 85180 Rahja.
tel. 04578326628
E-post: markusroukala@northernsledparts.com
Vi tar inte emot returer senare än 14 dagar efter leverans. När returen godkänts återbetalas pengarna direkt till ditt konto efter mottagande och hantering av returen. 14 dagar räknas från den dag beställningen anländer till kunden.
Reklamation
Kunden måste omedelbart anmäla felet till Northern Sledparts. Kunden är skyldig att visa upp köpebevis, kvitto eller annan bekräftelse på köp och tidpunkt vid retur eller reklamation av varan. Enligt konsumentskyddslagen måste kunden anmäla felet inom rimlig tid från det att felet upptäcktes eller borde ha upptäckts.
Reklamationer behandlas endast skriftligen. En fri formulerad reklamation kan skickas via e-post till markusroukala@northernsledparts.com.
Oavhämtat paket
Att inte hämta ut paketet är inte samma sak som retur eller avbeställning. För ett oavhämtat paket, för vilket ingen separat avbeställningsanmälan har gjorts, debiterar vi leveranskostnader.
Problemhantering
Om produkten har försvunnit eller skadats under transporten eller på annat sätt inte motsvarar din beställning, måste du anmäla felet skriftligen senast 14 dagar efter mottagandet till den adress som anges under returvillkor eller ringa det telefonnummer som anges under kontaktuppgifter. Om paketet är tydligt skadat under transporten måste du omedelbart reklamera detta till transportföretaget enligt den leveransmetod du valt.
Force majeure
Om leveransen av beställningen hindras, försvåras eller försenas på grund av en omständighet utanför Northern Sledparts kontroll ansvarar Northern Sledparts inte för detta. Kunden meddelas så snart som möjligt om leveransen hindras eller försenas.
Tvistlösning
Vid tvister och oenigheter tillämpar vi finsk lag.